برگزاري هشتمين همايش ماهيان خاوياري، نمايشگاه خاويار و صنايع وابسته در تهران

بدون دیدگاه

با هدف حفظ نشان يا برند خاويار ايراني ، 27 تير ماه، تهران ميزبان هشتمين همايش ماهيان خاوياري،نمايشگاه خاويار و صنايع وابسته است.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، همزمان با 18 جولاي كه به تقويم برخي كشورهاي اروپايي روزجهاني خاويارناميده مي شود ومصادف با 27 تيرماه ، هشتمين همايش روز ملي خاويار ايراني در تهران برگزار مي شود.
مديركل دفتر بازسازي ذخاير آبزيان با اعلام اين مطلب گفت: از آنجائي كه ممنوعيت صيد تجاري ماهيان خاوياري از سال 2010 ميلادي آغاز وتاكنون نيز تمديد شده است، در راستاي بازسازي ذخاير و حفظ برند خاويار ايراني و تامين نياز بازار اقدامات شايسته اي به انجام رسيده است.
ناصر كرمي راد افزود: خاويار براي ما ايرانيان يك نماد ملي همانند فرش و زعفران است؛ در تمام دنيا خاويار ايراني يك محصول نمونه محسوب مي شود و ايران را هم با اين نام مي شناسند به عبارت ديگر به نوعي شناسنامه براي كشور ما مي باشد. از اين رو، با رويكرد ميراثي و يكي ازمنابع ملي ماندگار، بايد با تلاش و همت اين حوزه را تقويت نمائيم.
وي افزود: ماهيان خاوياري از ارزش بالايي برخوردار بوده و يكي از با ارزش ترين ماهيان محسوب مي شوند كه به همين واسطه اقتصاد بسيار خوبي داشته و سرمايه گذاري هاي خوبي هم در اين صنعت انجام شده است.
دكتر كرمي راد با اشاره به پتانسيل ها و هدفگذاري هاي انجام شده در اين حوزه گفت: با نگاه عادي و شرايط حاكم دستيابي به اين ظرفيت ها و اهداف امكان پذير نيست و نيازمند نگاهي ويژه و متفاوت است. همچنين بانك‌ها بايد با شرايط ويژه اي به ياري اين بخش از صنعت شيلات بيايند تا اين برنامه ها اجرايي و عملياتي گردند.
وي خاطرنشان كرد: برگزاري اين چنين همايش‌ها و نمايشگاه هايي فرصت بسيار خوبي براي معرفي صنعت، محصول با ارزش توليدي و دستاوردهاي حاصله مي باشد.
مديركل دفتر بازسازي و حفاظت از ذخاير ژنتيكي آبزيان ادامه داد: درحال حاضر بيش از ۱۹۵ مزرعه توليد ماهيان خاوياري در سطح كشور وجود دارد كه گوشت و خاويار پرورشي توليد مي كند.
وي خاطر تصريح كرد: در سال ۱۴۰۱ بيش از ۴۶۵۰ تن گوشت ماهيان خاوياري و بيش از ۱۸/۵ تن خاويار پرورشي توليد شده است كه ميزان خاويار خارج شده از كشور، چه از مسير گمرك و چه به شكل مسافري با توجه به مجوز هاي صادره توسط مديريت اجرايي سايتس بيش از ۵/۵ تن برآورد مي شود.

كرمي راد اضافه كرد: در هشتمين همايش روز ملي خاويار ايراني در كنار توليد كنندگان و صادر كنند گان و كليه مرتبطين بخش، متولياني از وزارت جهادكشاورزي، سازمان شيلات ايران، سفراي كشورهاي آفريقايي، آسيايي، آمريكاي جنوبي، كشورهاي اروپايي و حاشيه درياي خزر، خليج فارس و درياي عمان، به پيشنهاد بخش خصوصي براي حفظ ومعرفي برند خاويار ايراني دعوت خواهند داشت تا در كنار معرفي محصولات و پتانسيل ها امكان گسترش بازارهاي جديد فراهم گردد.
مكان دقيق اين همايش متعاقباً اعلام مي شود.

منبع: سازمان شیلات

نوشتهٔ پیشین
اولین نشست شورای تخصصی مرکز تحقیقات علوم شیلاتی و فنون دریایی دکتر کیوان
نوشتهٔ بعدی
هفتمین کنگره بین المللی تحقیقات شیلات و آبزیان با همکاری دانشگاه ها، مراکز پژوهشی و آموزشی کشور، در آذر سال ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.
فهرست